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The Highest Quality & Retention of Design
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HCM HOUSE

HCM House는 Miyagi 현 Sendai 시의 협소주택이다. 두 가족이 함께 거주하는 이 집은 도시에서도 밀집된 중심 주거지역에 위치하며, 부지는 2층짜리 주택에 둘러싸인 곳이다. HCM House는 주변 주택들을 가까이 마주하고 있기 때문에 프라이버시를 지키면서도 채광과 환기가 어려울 수 있는 점을 극복해야 했다. 주택은 1층보다 2층의 볼륨을 키우고, 자연스럽게 형성되는 필로티를 주차공간으로 활용했다. 주차공간 너머 내부로 이어지는 현관 홀은 통유리로 출입문을 조성했고, 내부 공간은 사선의 스킵플로어 구조로 설계했다. 주택의 측면에는 곳곳으로 창을 내어 채광과 환기의 효율을 높이고자 했다. 밀집된 사이트와 협소한 주택에 두 가구가 거주하는 주택이었기 때문에 내부 공간에는 단절을 최소화해 답답함을 줄였다. 또한, 자투리 공간을 전략적으로 활용하면서도 비어있는 공간을 곳곳에 두어 가족 구성원들과 주택에 숨 쉴 여유를 주었다. It is a two-family house with a three-story structure that is built on a narrow site in contact with a narrow private road in central Sendai. It is a typical densely populated residential area in the urban area of Sendai City, bordering a private road, with a narrow frontage and surrounded by two-story houses. Due to the close proximity of the houses, it was expected that sufficient lighting and ventilation would not be expected in a typical two-story house. I knew that by going up to the roof level on the 2nd floor, I could see the view of the fireworks of Sendai and the ridge-line of Mt. Aoba. It was required to consider the barrier-free. Although it is a two-family house on a small site with a feeling of pressure, there is depth and a gap around a large tree, and by moving in search of light, each finds a variety of comfortable places and becomes a spacious residence.

M.Z House

M.Z House는 이스라엘 Jerusalem의 복층 아파트 리노베이션 프로젝트다. 사이트는 산비탈에 위치해 창밖으로 한 폭의 그림과 같은 경치를 자랑하는 곳이다. 클라이언트인 50대 부부는 Jerusalem의 고급 주거 프로젝트를 다수 진행한 바 있는 인테리어 디자이너 Moran Gozali를 찾았고, 약 90평 규모의 이 아파트를 부부와 세 아들을 위한 공간으로 리노베이션 할 것을 의뢰했다. 가족 구성원의 라이프 스타일과 기능적인 필요에 따라 기존의 벽체를 허물거나 벽을 새로 세워 공간을 재구성할 필요가 있었다. 때문에 설계 과정에만 4개월이 걸렸고, M.Z House는 총 18개월에 걸쳐 모든 가족 구성원이 만족할 수 있는 복층 아파트로 새로 태어나게 됐다. The impressive entrance is through the first floor, where a 30 sqm lobby has been planned as a hosting space in which business meetings may be held without disturbing the rest of the family. The entrance floor also has a library, office area, kitchenette and toilets making it fully equipt for intimate hosting and work space. 아파트의 입구를 통해 1층으로 들어서면 새하얀 대리석과 골드, 블랙 컬러가 조화를 이루는 고급스러운 내부 공간을 마주하게 된다. 긴 복도를 지나 우측으로는 주방과 4.5m 길이의 아일랜드 테이블을 배치했고, 좌측으로는 별도의 다이닝 공간을 마련했다. 복도에서 정면으로는 클래식하고 세련된 콘셉트로 디자인한 응접실을 조성했다. 1층의 공용 공간은 다이닝, 주방, 응접실 등의 각 공간이 서로 단절되지 않도록 했고, 슬라이딩 도어와 창을 통해 풍성한 자연광이 공간 곳곳으로 퍼질 수 있도록 오픈 플랜으로 설계했다. The large open space was designed to accommodate both living luxuriously as well as a functional space during the day; while the bedrooms and private rooms are well separated so that they are impossible to see from the open space, even when the bedroom doors open. The materials used in the rest of the apartment are also repeated in its private spaces. This magnificent house is a true testament to the talents of Gozali and how she is able to take a shell and create the perfect, seamless, stunning affect. where function and bespoke design go hand in hand creating this deluxe, harmonious and unique home. 오픈 플랜으로 널찍하게 조성한 공용 공간은 낮 시간 동안 가족 구성원과 손님들이 모든 실내 활동을 세련되고 기능적인 공간에서 할 수 있도록 설계했다면, 침실과 가족실 등 사적인 공간은 출입문이 열려 있더라도 불필요한 시선을 차단하도록 평면 구성에 신경을 썼다. M.Z House는 클라이언트의 취향에 맞게 고급스러움과 세련된 스타일을 갖추었고, 손님이 자주 찾아오는 클라이언트 가족의 특성을 고려해 기능적이고 편안한 레이아웃으로 리노베이션 됐다. 이번 M.Z House 리노베이션 프로젝트를 통해 맞춤형 고급 주택을 전문적으로 설계하고 있는 Moran Gozali는 다시 한번 전문성을 펼쳐 보였다.

JARDIM GUEDALA APARTMENT

Jardim Guedala Apartment는 브라질의 수도 São Paulo, Morumbi에 위치한 아파트다. 지은 지 20년이 되어가는 이곳으로 젊은 부부와 두 자녀가 이사를 오게 됐다. 부부는 전에 살던 집의 리노베이 션작업을 Diego Revollo Arquitetura에게 의뢰했었고, 수년간 만족하며 살다가 최근 이곳으로 거주지를 옮기게 되면서 다시 한번 디자이너를 찾았다. 부부는 기존의 아파트가 가지고 있던 클래식한 스타일을 최대한 유지하고, 약간의 변화를 통해 편의성을 살려줄 것을 주문했다. Diego Revollo Arquitetura는 약 100평 규모의 이 아파트가 가지고 있는 건축적 특징을 더욱 잘 드러내고, 디테일한 부분을 강조하는 방식으로 리노베이션의 가닥을 잡아나갔다. A classic-style apartment, almost 20 years old, is the new home of a young couple with two children who, having already hired the office for the previous residence, have returned this time for the renovation and decoration of this new 330 m2 property located in Jardim Guedala - Morumbi neighborhood - in São Paulo. One of the main emphases of the clients was the fact that the characteristics existing in the original architecture of the apartment already pleased them immensely and, in this way, the project highlighted the existing qualities, with ocasional alterations, surgically correcting the imperfections for functional adequacy. Frame designs were improved, delicate details in the joinery gave their touch but great emphasis was reserved for the interior decoration, the main focus on our work. The property’s huge windows and almost 3m ceiling height guarantee good lighting and spaciousness, while the feeling of warmth was due to the creation of a well-resolved layout, which encourages conversations and family life. 벽체와 공간 구성에 있어서 기존의 구조와 크게 달라진 점은 없었지만, 일부 공간은 필요에 따라 출입구를 새로 내거나 공간을 확장했다. 현관문을 통해 아파트에 들어서서 복도를 지나면 가장 처음 마주하는 공간은 널찍한 주방과 다이닝 등의 공용부다. 슬라이딩 도어로 연결한 이 공간은 온 가족이 모이거나 손님을 맞이할 때에 유동적으로 활용할 수 있는 곳이다. 다이닝 공간은 기존의 헤링본 우드 바닥재를 그대로 활용하고, 벽체를 화이트 컬러로 도장해 클래식하면서도 세련된 분위기를 자아낸다. 한편, 주방에는 사선의 패턴 벽지를 활용, 격자가 큰 블랙 타일로 바닥을 시공했고, 묵직한 느낌의 대리석으로 싱크의 상판과 테이블을 구성해 깔끔하고 모던한 콘셉트로 디자인했다. 넓은 슬라이딩 도어를 열면 각자의 개성이 돋보이는 두 공간이 묘한 조화를 이루게 된다. 주방과 다이닝을 지나면 조금 더 아늑하고 편안한 가족실이 자리한다. 가족실은 다른 공용 공간에 비해 어둡고 묵직한 컬러로 마감했으며, 시스템 가구 역시 블랙 컬러의 우드 소재로 선택했다. 가족실을 지나면 부부가 사용하는 드레스룸과, 그 안쪽으로 마스터 베드룸이 위치한다. 모래색 벽지로 도배한 마스터 베드룸은 실내로 유입되는 자연광을 통해 더욱 포근한 분위기를 띤다. The challenge was to promote a combination of styles that would require greater risks but would bring a result out of the obvious. The large living room was occupied by two smaller rooms, escaping the rigid formula of two sofás and a large coffee table. The mix of styles (Italian, Brazilian, modern and vintage design) gave rise to a timeless and surprising environment, all permeated by many pieces of art, guaranteeing, in addiction to beauty, an international elegance. 두 자녀의 방은 응접실과 부부의 드레스룸 사이에 마련했다. 아들과 딸의 방은 각자가 좋아하는 컬러를 통해 넓은 부피를 차지하는 가구와 일부 벽면에 색채감을 주었으며, 각 방에 독립된 화장실을 두었다. 이번 리노베이션 프로젝트는 기존 아파트의 레이아웃을 바꾸지 않은 채 가족 구성원들 모두가 편리하게 이용할 수 있는 동선을 조성해야 하는 쉽지 않은 작업이었다. 또한, 기존의 아파트가 가지고 있는 디자인적인 요소들을 살리면서도 컨템포러리한 감각을 덧입히기 위해 가구, 마감재 하나에 이르기까지 모든 요소를 신중하게 살펴야 했다. 여러 어려움을 극복하기 위해 Diego Revollo Arquitetura는 이탈리아와 브라질, 혹은 모던과 빈티지 디자인 등 여러 스타일을 혼합하거나, 주거공간 디자인에서 마주하게 되는 전형적인 틀을 벗어나는 방식으로 리노베이션 작업을 진행했다. 덕분에 지난번에 이어 이번 프로젝트 역시 클라이언트 가족의 찬사를 받을 수 있었다.

Casa CG

Casa CG는 한적한 시골 마을, 드문드문 들어선 주택 사이로 살짝 단차가 있고 경사진 부지 위에 지어졌다. 주택의 왼편으로는 경사를 유지해 진입로를 조성하고, 건물은 기반을 성토한 위에 세워 올렸다. 주택의 북쪽으로는 편평한 정원을 두었고, 널찍한 파티오를 두어 정원과의 연결성을 살렸다. 이 파티오는 루버 도어를 여닫을 수 있게 해서 공간을 유동적으로 활용이 가능하다. A place, that arises from an elevated plan in relation to the street, and opens itself onto a field, is defined by the large trees that give us visual sensations, experienced as a result of the various colour palettes that each season brings. A set of volumes draw the house that embodies a recognisable archetype and divides the intimate and social area, separating the bedrooms from the kitchen and living rooms. Casa CG는 두 개의 볼륨으로 이루어져 있으며, 북쪽의 볼륨에는 주방, 다이닝과 거실을 두었다. 오픈 플랜으로 구성한 공간은 벽체와 천장, 주방의 시스템 수납장, 가구 등을 밝은 우드톤과 화이트 컬러로 통일해 더 넓어 보이는 효과를 주었고, 다락을 조성했지만 천고를 터 확장감을 극대화했다. 다락은 벽체를 천장까지 조성하기보다 허리 높이의 유리 난간으로 구성해 시각적으로 방해되는 느낌이 없도록 했으며, 2층의 창을 통해 유입되는 자연광 또한 온전히 거실을 비추도록 했다. These volumes are organised in different orientations in search of the best relationship between them, and each other with the outside. The contrast between the raw concrete facades and the interior of the house creates an intimate tactile sensation, experienced through the patios, the skylights and the stairs. The social area extends to the outside and to the upper floor, creating a variety of living spaces and proximity to the householders. 가족 구성원들만을 위한 사적인 공간은 프라이빗하면서도 자연광이 충분히 들어오도록 구성했다. 건축가와 건축주는 자연 속에서 홀로 존재감을 드러내는 주택보다, 그 안에서 동화될 수 있는 주택을 짓고자 했다. 이에 Casa CG는 넓은 파티오와 대형 유리창, 천장이 뚫린 공동 공간 등으로 주변을 둘러싼 자연환경과 얼마든지 교류할 수 있고, 외부와 내부가 서로 긴밀한 관계를 맺을 수 있도록 설계됐다. The intimate area, on the other hand, confines a covered outdoor space providing privacy and allowing, simultaneously, natural light to flood the interior. In order to intensify the relationship with nature, the house evokes the simplicity and sobriety that characterises the surroundings.

Linaya

Linaya는 인도네시아의 건축사사무소 DELUTION이 설계한 협소주택단지 모델이다. 한 유닛을 건축하는 데 필요한 부지는 20평이 채 되지 않지만 세대별 주차공간과 정원이 갖춰져 있으며, 4인 가구가 거주하기에도 부족하지 않도록 컴팩트한 레이아웃, 간결한 동선 구성을 장점으로 하고 있다. 유닛별로 파사드를 다르게 디자인할 수 있어, 지역적 특색이나 각 세대주의 취향, 기호를 드러내기에도 적합하다. 최대 3층 규모로 설계된 Linaya는 일반적인 주택보다는 각 방의 규모가 작은 편이지만 효율적인 공간 활용을 위해 수납력을 끌어올렸다. 또한, 각 층을 스킵플로어로 구성해 내부 공간의 단절을 최소화하면서도 넓어 보이는 효과를 주었다. 주택의 평면상 계단이 자리하는 중심부에는 보이드를 활용해 주택 구석구석 충분한 자연광을 확보했고, 통풍 또한 놓치지 않았다. Linaya의 또 다른 매력은 1층의 작은 정원을 비롯해 전략적으로 배치한 화단, 2층의 테라스다. 일반적으로 협소주택의 특성상 포기하게 되는 녹지를 최대한 살려 각 세대의 생활을 더욱 윤택하게 만들어준다. LINAYA is a house design which is then developed in a housing complex masterplan where the concept carried is iconic design. Iconic design here means that with the same building layout design, but each building facade design in this housing complex will be different from one another. While the concept for this residence itself is compact design where although it stands on minimal land, but the design of this house can accommodate the daily needs of homeowner in general. The compact design of this house can be seen from the room sizes, although some of them are smaller than the room sizes of the residential house design in general, but still functional and comfortable. Responding the issue of limited land area, the communal area design is made with the concept of an open plan with minimal bulkhead, as well as the existence of void and different floor level that make this space feel wider. The void also serves to help accommodate the occurrence of cross-circulation for lighting and natural air so that the spaces quality in this design is better. With this limited land, architect is able to design this residence in such a way so that there is not a single room that does not get direct lighting or natural air.

Lake Huron

This summer house is set on the banks of Lake Huron in a small, remote Canadian town about an hour’s drive from London, Ontario. The site is a bluff occupying the transitional space between water and forest, rising 3.5 m from road level and then dropping down to the water to create a grassy embankment. The building is set back on the property towards the street to preserve the natural bluff. On approach, the house is largely concealed by the surrounding mature fir trees, appearing as a simple light-coloured stone box floating effortlessly between the tree trunks. The way in which the building is largely obscured from the street and in turn screens views of the lake helps build suspense on arrival, only to satisfy the sense of anticipation on entry via the large pivot door. From the threshold, a dramatic triple-volume atrium lets in natural light and draws the eye outwards towards the view. Lake Huron에 대한 기대감을 자아내는 육중한 철제피벗 도어를 열고 들어서면 모던한 콘셉트의 내부를 마주하게 된다. 주방, 바 테이블, 다이닝부터 널찍한 쇼파로 이어지는 오픈 플랜 형식의 공용 공간에서는 통유리 슬라이딩 도어를 통해 환상적인 호수의 뷰를 바라보기 좋다. 또한, 야외의 수영장과도 연결되어 있어 여러 지인을 초대하거나 가족 행사를 여는 등 유연하게 사용할 수 있도록 했다. Programmatically, in keeping with the client brief, the spaces are fluid, the levels easy to navigate and the layout simple and well-structured, allowing for a casual atmosphere. The vast central volume is subtly contrasted with more intimate and contained volumes in the kitchen and other living spaces for a varied and articulated spatial experience. The upperlevel housing the master bedroom is devoted entirely to the owners’ private space, including an office and a gym. To the front of the house, a covered outdoor entertainment area flanks a swimming pool. A boardwalk and staircase descend to a refurbished cabin that predated the house, and now houses a guest suite and additional outdoor entertainment area to facilitate long summer days playing on the lake. 위층은 사적이면서도 별장의 장점인 뷰를 고루 즐길 수 있는 마스터 베드룸, 서재와 체육관으로 구성했다. Lake Huron은 북쪽으로 호수를 면하고 있는 만큼 강렬한 태양광과 수면에 비친 복사열로 인해 낮 동안 내내 에어컨을 가동해야 했고, 저녁이면 호수로부터 찬 바람이 불어오는 등 극단적인 기후 환경을 가지고 있었다. 때문에 SAOTA는 프로젝트를 시작하면서부터 별장 내외장재의 지속가능성, 그리고 에너지 소비 효율 문제를 최우선 해결과제로 삼았다. SAOTA가 이를 극복하기 위해 선택한 방법은 통유리 슬라이딩 도어로 뷰는 해치지 않으면서도, 별장의 냉난방 에너지 소비 효율을 최대한 증진할 수 있도록 수명이 길고 튼튼한 세라믹 패널 시스템을 활용해 외부 및 내부를 마감하는 것이었다. 뿐만 아니라, 자칫 사이트의 단점이 될 수 있는 강렬한 태양광을 적극 활용해 15kw의 태양열 배열판을 설치했고, 별장 내외부에 전력을 공급할 수 있도록 했다.

A 1930s MANSION GETS A FUSION RENOVATION

We can still find ourselves even living in a prosperous metropolis. This mansion is nestled on the top floor of an old house in the former French Concession area. The client is a lovely couple, Chinese husband and European wife, yearning to avoid the hustle and bustle. This chemical reaction of Chinese and Western lifestyles is integrated into our design ideology. The house was a more than 50 years brick-wood entity and our renovation is on the basis of respect for its history. In this premise, we removed the suspended ceiling to carefully restore the original wood structure. The mezzanine has been set up by fully utilization of its original 7 m floor height, inviting floor-to-ceiling windows and eave-opening skylights that not only can satisfied with client’s requirement but enhance air circulation and bring natural inside. Based on long-term talk and profoundly acquaint with the client’s daily living, the space is divided into private and public, dynamic and quiet areas. Beginning from the foyer, the left side is the private area, and the right side is public area. In the master suite on the left side, there are bedroom, bathroom, built-in wardrobe and balcony on the first floor, the walk-in closet is located on the mezzanine. On the right side, the wall partition has been all removed to free and flow the space, open-plan kitchen has been introduced and freely connect with living area, meanwhile, tea room, yoga space, terrace, guest room and storage is planed in the mezzanine, which can easily communicate with who sitting in the living room. Seeking a peaceful state, we treats and defines space in a very pure way by using modern lines, white walls and wood floor. The black metal fireplace is designed and introduced in the center of living room to satisfied with client’s enjoyment of hanging out with several friends around it. Old and new, western and eastern furniture and objects are all mix and matched in this house. The clients are enthusiastic about travelling and packed with the collections of various countries-tapestries from Chile, porch cabinets from Morocco, utensils from Thailand, wood carvings from Africa, which adds variety colour inside.

PACIFIC VIEW POINT

Docked into the steep rocky strata of the Pacific Ocean coast, this home in Sydney’s Eastern Suburbs is a place for contemplation; aplace to observe and absorb the shimmer of the water, each fold and fall of the waves, the serene passage of cetaceans and cumulus,the infinite permutations of textures and hues that form a welcome diversion from our urban and global concerns. 시드니 동부, 태평양 연안의 가파른 바위 층에 위치하고 있는 Pacific View Point는 사색을 위한 집이다. 물의 반짝임을 관찰하고 흡수할 수 있는 장소이며, 파도가 각각 접히고 내리는 곳. 이런 풍경을 마주하는 집은 Luigi Rosselli Architects가 보여주는 독특한 질감과색조로 눈길을 사로잡는다. 메인 파사드의 돌출된 부분(offset)으로 기하학적인 구조를 보여주었으며, 주변 사이트의 불규칙한 지리적경계의 복잡성을 반영했다. 주택 각층의 각도는 인접 거주자의 시야에 영향을 미치지 않도록 했으며, 인접 지역과 조화를 유지하면서거주자의 시야를 최적화하도록 배치했다. Arranged in an offset layered composition, the geometry of the main frontage reflects the complexity of the front boundary line, both of whichare generated by the irregular geology of the site. The angles of each level of the house are precisely positioned to optimise the views for theoccupants whilst maintaining neighbourly harmony by ensuring the lines of sight for the adjacent residents arenot impacted. In the manner of the bowsprit of a majestic tall ship, the upper storeys ofthis residence reach out to the expansive horizon vista. At the topmost levela prominent curved glass bow captures the scene spanning from BronteBeach out to the headlands of world famous Bondi, and decks fit for acaptain command breathtaking views. One level below, panoramicwindows in the study allow visual access to a source of endless inspiration,while the recessed master bedroom opens out to a balcony that catchesthe cool ocean breezes and offers a place of solace. 뱃머리를 연상시키는 저택의 상층부는 넓은 바다의수평선을 바라볼 수 있는 경치에 맞닿아있다. 유리로들어오는 빛은 굴절되고 확산되며 공간은 신비롭고현대적인 느낌을 자아낸다. 높은 배의 활 쏘는 모양으로 이루어진 저택의 상층부는 넓은 바다의 수평선을바라볼 수 있는 경치에 맞닿아있다. 서재에는 파노라마 창이 있어 끝없는 영감의 원천이 되어주는 장소다.마스터 침실은 시원한 바닷바람을 잡아주고 위안을주는 발코니를 배치했다. Luigi Rosselli는 자신들의건축 콘셉트와 사이트가 가지고 있는 건축 전제 조건으로 살기 좋고 안락한 환경을 가족들에게 제공했다.

TWINS APARTMENT

Twins Apartment는 브라질 Porto Alegre, Rio Branco 인근에 위치한 아파트다. 갓 태어난 쌍둥이를 자녀로 둔 젊은 부부는 80년대에 지어진 이 아파트를 미니멀하면서도 사이트의 번잡스러운 분위기를 부드럽게 완화할 수 있는 공간으로 리노베이션하길 원했다. 이에 Parelelo 30 Arquitetura는 제한적인 물성을 사용하면서도 수수한 레이아웃을 통해 젊은 네 가족을 위한 아늑한 아파트를 완성했다. 기존 석조를 일부 유지했지만 일부 공간에서는 약간의 변화를 주었다. 전에는 주방과 거실이 나뉘어 있었지만, 작은 욕실, 복도를 이루는 벽체를 허물고 주방과 거실을 한 공간으로 합쳤다. 아파트의 리노베이션을 위해 맞춤 제작한 가구는 남아있는 벽체를 따라 공간에 덧입혀졌다. 새로운 시스템 가구는 보는 이로 하여금 통일성과 안정감을 느끼게 하며, 동시에 넉넉한 수납공간을 제공한다. MDF 소재의 가구와 원목의 바닥재, 그리고 화이트 컬러로 도장한 벽체는 노출 콘크리트 천장이나 블랙 컬러의 강철 빔 등 5-60년대 브루탈리즘 건축 양식을 연상케 하는 요소들과 대조를 이루도록 했다. 공동생활 공간은 깔끔하고 부드러운 두 쌍둥이의 침실이나 아늑한 부부의 침실 등, 사적인 공간에 비해 인상 깊고 흥미로운 공간이 되었다. The apartment is located in the Rio Branco neighborhood, in Porto Alegre. The challenge was to find a balance between a minimalist design, by using a few number of materials, and a comfortable environment, a guideline brought by customers: A young couple with newborn twin children who seek comfort and elegance to soften the impact of the bustling neighborhood in which the building is located. Spatial amplitude, functional organization and modest lines were the adopted strategies, so that the guidelines and expectations of the clients would be reached. Built in the 80s, the building provided the apartment with aspects that diverge from the daily life of a current young couple. Spaces such as the lobby, guest dorm and compartmented areas were not part of the existing program. The existing masonry underwent occasional changes, so that the social area became the protagonist of the project. This is accomplished through the merge of the living room and the kitchen, made possible thanks to the relocation of the old toilet. Light and elegant materials, such as natural wood and white MDF, provide warmth and spaciousness. The furniture was designed to accompany the masonry, mimicking the existent structure of the apartment. It results discreet to the observer and creates storage spaces, resulting in a clean and organized environment. The wooden MDF plan runs through the living room and the kitchen, serving as a boundary between the spaces and creating intimate environments for the couple and the newborn twins.

Casa do Campo Lindo

The project had the goal to unify two pre-existing ruined buildings to create a detached single-family house. Unifying and restoring these two houses, a “L” shaped volume was created, which defined an embraced exterior space with a swimming pool. Casa do Campo Lindo는 기존 두 개의 노후한 건물을 하나로 합쳐 건축주 가족을 위한 단독주택으로 개조해야 하는 프로젝트였다. 두 개의 건물을 잇는 과정에서 L자형의 볼륨이 생겼고, Ren Ito Arq.는 이곳을 수영장과 정원을 품은 공간으로 설정했다. The common and private spaces are distinguished with definition of the volumes and interior design. Common area (kitchen, living room, gym and multipurpose room) are one-floor-open-space and private spaces (bedrooms and bathroom) are located at three stories independent tower, connected by a corridor to the other spaces. Casa do Campo Lindo의 실내는 볼륨과 디자인을 통해 공동 공간, 사적인 공간을 구분했다. 주방, 거실, 운동 공간, 다목적 공간 등은 1층에 오픈 스페이스로 계획했고, 침실과 욕실 등의 사적인 공간은 복도를 통해 다른 공간과 연결되도록 별도로 배치했다. The roof of the open-space was designed with the concept of “umbrellas”, which softly delimit each space in one large space. The indirect illuminations with umbrella bone shape reinforce this idea and convey a sense of well-being. 거실과 다이닝 등 오픈 플랜으로 구성한 공동 공간의 천장은 ‘우산’을 콘셉트로 디자인했다. 공간의 위쪽, 각각의 천장은 넓게 열린 하나의 공간인 아래쪽을 구분 짓는다. 우산의 살과 같은 형태를 띤 간접 조명은 공간이 조명을 통해 분할되는 느낌을 강조하고 전체적으로 부드러운 분위기를 자아낸다.

T3

CUBO Design Architect는 건축가 Hitoshi Saruta가 설립한 건축 및 디자인 스튜디오로, 일본 Kanagawa현 Oiso에 기반을 두고 있다. 주택, 상업공간, 공공 건축물, 아파트 등 다양한 공간을 설계할 뿐만 아니라 리노베이션, 제품 및 그래픽 디자인 작업까지 수행한다. 스튜디오는 일본 전 지역은 물론 해외 프로젝트까지 모두 아우르고 있다. T3는 일본, 프랑스, 미국에 본거지를 둔 프랑스 예술가와 일본인 아내를 위해 설계되었다. 부부의 거주지인 동시에 일본 문화와 건축, 일본 정원에 관심이 많은 방문객들을 위한 건축이기도 하다. 프로젝트의 사이트는 가마쿠라(Kamakura/鎌倉) 시로, 후지산의 봉우리가 멀리 보이는 쇼난(湘南) 해안선을 내려다보며 경이로운 자연을 감상할 수 있는 언덕에 조용히 자리하고 있다. 전통 다도를 통해 일본 문화에 처음 관심을 갖게 된 부부는 오랫동안 일본 정원에 대한 애정을 보여왔다. 마침내 일본에 정착하기로 결심했고, 이 집은 두 사람의 꿈을 실현하게 된 장소인 것이다. Sukiya(すきや: 다도(茶道)를 위해서 지은 건물) 건축의 대표적인 특징은 비와 직사광선을 막아주는 처마의 아름다움이다. 스튜디오는 처마가 연속적으로 이어지는 전통적인 디자인을 현대적인 방식으로 변형했다. 여기에 철판이라는 소재를 과감하게 채택하여 날카롭고 섬세한 아름다움을 그대로 유지했다. 또한, 최근 건축물에 많이 사용되는 산업용 마감재와 플라스틱의 사용은 최소화하고, 일본 전통 건축을 보여줄 수 있는 화강암, 일본 종이, 검은 석고, 나무 격자 등의 자재를 활용했다. 프라이버시를 위해 건물 전면은 콘크리트 벽으로 완전히 차단하고, 도로 뒤쪽으로는 최대한 개방하여 주변 경관과 조화를 이루도록 설계했다. 집안을 들어서면 정성스럽게 꾸민 아름다운 정원과 드넓은 자연이 눈앞에 펼쳐지며, 커다란 유리로 인해 내부와 외부가 막힘없이 연결된다. 옥상으로 올라가면 넓은 지형을 바라보며 평온한 휴식을 취할 수 있는 수영장이 마련되어 있다. 부부는 자신들이 머무는 동안의 편안함도 중요했지만, 해외에서 손님들이 방문할 경우 이들을 모실 수 있는 게스트하우스로서의 시설을 갖추는 것도 중요했다. 스튜디오는 일본 전통과 현대적 디자인이 조화롭게 어우러진 주택이 아름다운 풍경에 자연스레 녹아들어 방문객들의 깊고 의미 있는 교류가 원활히 이루어지기를 바랬다.

THE PERFECT-IMPERFECT HOUSE

The Perfect-Imperfect House는 건축주 부부가 20년 가까운 오랜 시간 동안 꿈꾸던 주택이다. 이 주택은 호주 Melbourn 근교, Fitzroy North의 중심부에 위치한다. 간호사로 일하고 있는 부부는 완벽(Perfect)에 대한 그들의 열망과, 그럼에도 불구하고 집을 짓거나 아이를 기르는 등, 살아가며 일어나는 불완전할 수밖에 없는(Imperfect) 일들을 모두 담아낼 수 있으며, 또 그들의 삶에서 두 가치가 조화를 이루길 바라는 마음에서 이 주택에 The Perfect-Imperfect House라는 이름을 붙였다. 부지의 양옆으로는 다른 주택이 자리하고 있었고 도로에 면하는 부분이 협소했다. 따라서 주택은 안쪽으로 좁고 깊숙한 형태의 평면을 가지게 됐으며, 실내 공간의 레이아웃은 프라이버시를 최대한 유지하면서도 자연광이 충분히 유입되도록 설계해야 했다. 이에 대한 Megowan Architectural의 해결책은 중앙에 중정을 두고 그에 맞닿은 복도, 계단실의 벽체는 유리로 조성하는 것이었다. 중정을 마주한 가족실은 전면 유리 슬라이딩 도어를 열어 공간을 연결/확장해서 사용할 수 있도록 했다. 1층에는 정원과 가족실 외에도 부부의 침실, 다이닝과 주방을 배치했으며, 2층은 두 자녀의 침실과 서재로 구성했다. The Perfect-Imperfect House, aptly named by the clients, is the final result of a two decade long dream of two perfectionist north siders. In contrast to a more maladaptive form of perfectionism, clients Aaron and Lily Hill, both nurses, possess a friendly but keen attention for detail and desire for quality that would only be immensely reassuring if you found yourself under their diligent care. The chosen, and now executed, concept integrated the past with the future in a way that felt appropriate to Fitzroy North and the streetscape. At a slight insistence by M-A, the existing shop façade was deliberately retained despite there being no specific heritage protections for it. Existing demolished brickwork from the original house was repurposed and expressed into the boundary walls. Aaron and Lily on several occasions have expressed their delight in being able to locate painted, aged, and punctured old bricks that they can remember from their original house. Black charred timber battens, which were each tediously torched by one of the clients at his parents’ house, were the perfect counterpoint to the existing built fabric that was retained. Perfectly arrayed as a non-descript backdrop over the original façade, the imperfections of the charred timber texture help create layered depth, variations and a sense of detailed scale on the otherwise intentionally monolithic first floor volumes.

HILLSIDE

Hillside는 화창한 LA, Sunset Boulevard에 위치한 고급 주택이다. 500평이 넘는 넓은 부지에 지어진 Hillside에서는 LA의 스카이라인과 도시 풍경을 300도의 파노라마로 내려다볼 수 있다. 미국의 건축가 Pierre Koenig가 지은 것으로 유명한 Stahl House와 인접했으며, 풀장이나 외부 생활 공간의 일부를 덮을 정도로 돌출된 처마 등 Stahl House의 볼륨과 레이아웃에서 이번 프로젝트의 모티프를 얻었다. 3층 규모 Hillside는 돌출된 처마와 더불어 수직으로 떨어지는 목재 루버를 주택 외벽의 곳곳에 활용해 수직과 수평의 여러 선들이 만들어내는 인상적인 파사드를 가지게 되었다. SAOTA’s Hillside home in Los Angeles is located immediately above Sunset Boulevard on a promontory just one over from Pierre Koenig’s landmark Stahl House. The site is a 20,000 square foot estate, featuring 300-degree views over the LA skyline and the city basin below, and the design was conceived of more as a self-contained oasis rather than a conventional house. The Stahl House served as a key point of departure. The forms and articulation of Hillside’s roof planes, which were pushed as far forward as possible so that they could create meaningful external covered living spaces, set its architecture in dialogue with the iconic silhouette nearby and connect it to the drama of its context. Hillside의 내부 공간은 벽체의 사용을 최소화하고 유리 벽체를 적극 활용해 널찍한 오픈 플랜의 레이아웃으로 구성했다. 주택이 위치한 LA의 연중 화창하고 온화한 기후를 장점으로 극대화하기 위해 Hillside의 외부 공간과 내부 공간을 유기적으로 연결했다. 여기에 마감재로는 철골 기둥과 목재 루버, 석회암 타일을 선택해 감각적이고 모던한 분위기를 연출했다. The largely open-plan interior, in the absence of mass walls, has been articulated vertically and through volumetric changes to rationalise the layout. References to modernist construction techniques are picked up in the articulation of the steel columns and the sensuous and tactile use of timber and limestone on the floors and wall, which is carried extensively throughout the interior and exterior detailing. Some of the identifying features such as the cut-outs in the roof have been reprised in the detailing of the interior ceilings to add interest. In keeping with SAOTA’s extensive experience in developing seamless indoor/outdoor open-plan living spaces appropriate to their base in Cape Town, South Africa, where the Mediterranean climate and topography are very similar to that in LA, they conceived of the programme as a series of living rooms connected to extensive covered outdoor terraces. These outdoor spaces are in turn enclosed by a vast undulating infinity pool and lush landscaping along the perimeter, subtly screening neighbouring properties (and ensuring their privacy) with climbing ficus trees. In keeping with the principles taken from the Stahl House and the ground-breaking Los Angeles Case Study Houses, which were built between 1945 and 1966, the generous allocation of outdoor space maximises the potential of the liveable climate, reconnecting contemporary LA architecture with a somewhat lost aspect of its modernist heritage.

CASA MADRESELVA

Casa Madreselva는 Asturias, Salinas 해안 마을의 주택 프로젝트다. 사이트는 타운하우스 단지와 단독주택 사이, 작은 사다리꼴 형태의 부지였고, 건축가는 Casa Madreselva가 이러한 주변 환경과 조화를 이루는 레이아웃을 가지길 바랐다. 주택은 울타리와 외벽을 통해 인접한 단독주택들과 균일한 간격을 두고있지만, 남쪽의 Deva Park를 향해서는 활짝 열린 듯한 형태로 설계됐다. 이를 위해 평면은 ㄱ자 형태의 볼륨을 가지게 되었으며, 주방과 다이닝 등 주 생활공간이 위치하는 주택의 1층 내부 공간, 그와 맞닿은 데크, 여기에서 이어지는 작은 정원이 막히지 않고 연결되도록 구성했다. This is a family residence built on the coastal town of Salinas, Asturias, on a small trapezoid- shaped lot located between two different residential zones, a townhouse complex and a single-family residence. The project tries to harmonize these conditioning circumstances by following the property lines on the townhouses on Madreselva Street, and also the clearance that is customary in the case of single-family residences facing the wide-open space of the Deva Park. The reponse to this is a home with asymmetrical “L” shape, which generates an indoor space with the main living areas being open facing the most adequate direction. The more private pedestrian access is provided through Madreselva Street, in the direction of the downtown area of Salinas, where the beach is located. 가족구성원이 여러 명이라는 점을 고려하여 주택의 1층은 홈 오피스, 거실, 주방과 다이닝 등 낮 동안의 공동생활을 위한 공간으로 꾸렸다. 1층에는 천장에서부터 바닥까지 이어지는 통유리 창과 슬라이딩 도어를 설치했지만, 벽면을 위층의 외벽보다 살짝 뒤로 후퇴시켜 불필요한 시선과 과도한 직사광선을 피하도록 했다. 주택의 2층은 어두운 그레이 톤의 징크로 마감했는데, 이로 인해 1층의 외벽은 화이트 컬러로 도장해 주택이 공중에 떠 있는 듯한 착각이 일게 한다. 징크를 활용해 진중한 이미지로 꾸민 외관과는 다르게, 내부 공간 디자인은 따스한 오크목과 화이트, 그레이 컬러로 차분하고 미니멀한 분위기를 연출했다. Having a large family in mind, the lower floor has the day areas: home office, living room and kitchen-dining combo, with massive floor-to-ceiling windows. On the upper floor, are four bedrooms, which open up to a “fenêtre lounguer”, that interrupts the volumen and breaks the edges of the “L”. This window is topped by an overhang canopy which protects from the sun in the summertime as well as frames the park views.

NAKASONE HOUSE

30평 규모의 NAKASONE House는 퇴직한 교사를 위한 협소주택이다. 건축가는 제한된 예산으로 Mexico City의 건설업계에서 가장 보편적이고 경제적인 자재만을 활용해 이 주택을 리노베이션해야 했다. 기존에는 두 채의 건물을 새로 올려 한 채에는 건축주가, 다른 한 채에는 건축주의 언니가 거주할 예정이었다. 그러나 건축 과정에서 이 계획이 취소되어 한 채의 건물과 주차 공간, 그리고 넓은 마당을 확보하게 됐다. 빠른 속도로 발전 중인 지역이었으며, 최소 5년에서 최대 7년 안으로는 NAKASONE House의 주변에 여러 주택이 빼곡히 들어설 예정이었다. 때문에 인근에서 쉽게 구할 수 있는 화산석으로 높은 울타리를 지어 추후 발생할 수 있는 프라이버시 보호의 문제를 미리 해결하고자 했다. ㄷ자 형태의 주택은 콘크리트 골조에 적벽돌로 마감했으며, 두꺼운 벽체로 인해 채광이나 통풍에 문제가 생기지 않도록 크고 작은 창을 내고 천창을 두었다. 1층 공동 공간의 다이닝과 응접실은 중정을 사이에 두고 서로 마주 보고 있다. 중정은 NAKASONE House의 핵심 공간으로, 손님들이 찾아오거나 볕이 좋은 날이면 실내 공간과 연결해 널찍하게 사용 할 수 있도록 했다. The house is located on an informal neighborhood on the periphery of Mexico City. It’s a small house of 100 m2 for a retired teacher. The limited budget of the client forced us to use the most common and economic materials of the local construction industry. We worked Hand by Hand with the local builders to re-interpret their knowledge on local construction systems. Originally, the project consisted of two twin patio houses within a small and narrow plot, one for the client and the other one for her sister. Once we started the construction, the front house was cancelled and we only did the house for the client in the back of the plot, leaving a big garden in between the garage and the house. Due to the increasing and fast growth of this region, we estimate than in a period of 5 to 7 years, the surrounding lots will develop in a very dense and intrusive way, leaving our house enclosed by a dense informal housing. Because of this characteristic of the immediate context we decided to design an intrusive body of brick with a concrete skeleton that opens to an inner patio to protect the views from the other neighbors to the plot. This patio is the core of the whole Project. We used the volcanic Stone that we found on the terrain to build the foundations, platform, stairs and exterior wall of the house. The two bedrooms are built over a light wooden deck that gives a warm and beautiful wooden ceiling to the main public spaces below. All the service and circulation areas are located along a linear spine, while the living spaces are located in the arms of the house that enclose the patio. This central – open space articulates the living room and dining room and due to the good weather of the region, the patio can act as an extension of both public spaces to have a bigger public area on the ground floor. light plays an important role in this house and it is managed in various ways according to the space.

Q HOUSE

Q house는 베트남 Da Nang의 교외 지역에 위치한 협소주택이다. 대지는 약 30평 규모로, 건축가는 무더운 베트남 중부의 기후 환경과 잘 어울리는 열대 지방의 주택으로 디자인 컨셉을 설정했다.Q house는 단순한 형태이지만 건축주의 요구에 따라 실내의 모든 공간이 서로 연결되도록 설계됐다. 또한, 일반적으로 도심지의 협소주택에서 드러나는 한계점인 자연광과 환기의 문제점을 영리하게 극복해냈다. 주택의 전면부에는 널찍한 주차공간 겸 실외 생활 공간을 두어 식물을 식재했고, 가벼운 볼륨으로 구성했다. 덕분에 Q house는 숨 쉴 수 있는 주택으로 건축됐으며, 내리쬐는 햇빛과 불어오는 바람, 그리고 찾아오는 모든 이들도 한 템포 쉬어갈 수 있는 ‘문지방’ 공간을 갖추게 됐다. 좁고 긴 평면의 주택 안쪽에는 2층, 3층으로 향하는 계단을 배치했고, 꼭대기까지 천고를 터 자연광이 충분히 유입되도록 했다. 또한 1층에 작은 연못을 조성하고 곳곳에 식물을 배치해 자연적인 요소들로 실내 공간을 채웠다. 1층은 주방, 거실 등 공동생활공간으로 구성되어 있으며, 2층부터 마스터 베드룸, 서재 등이 자리한다. Q house is a small house, located in a suburb of Da Nang, Vietnam. With 100 square meters of land, the design was formed with the idea of a tropical house so it can suite well with the Mid-Vietnam weather conditions. The architect’s idea was a house with a simple shape with all rooms and spaces are chaining-operating that can match well with the owners’ needs. There are many problems with houses in cities, especially cities in Vietnam, including small area of land, lack of nature light, ventilation. The lack of nature light and the ventilation of a house are the most important problems that are need to be solved first. Due to these thoughts, Q house was designed to have a large front garden, which is also used for car parking. This garden can help delivering the need of nature light and air. It also is a nature “threshold” for this house. Plants and trees have an indispensable role, as a highlight of Q house, that help creating a relax spaces inside a small house. You will always feel the relaxation when in the house because of all the nature energies and ideal temperature that were created by the combination of available local materials, plants and the use of neutral colors. This house is a home of a new-married couple. They love the nature, they love plants, they love fishes and they love each other. They had talked to us for so long before this project’s idea was formed. They talked about their life before this, about all the tiny studios they used to live in, and how terrible they were for them. That’s why they wanted a house with full of light and air, a house with plants and fishes, a house with nature atmosphere, and house, is also a home, with happy tears. Fortunately, after this project was completed, most of the owners’ demands were well delivered. They love this house and thanked us for making their dream comes true, a dream of having a perfect house from their childhood’s imaginations. Last but not least, we hope this new house will be able to keep growing not only their happiness, but also their kids’.

SARPANCH HOUSE

Founded by three principal architects - Ar. Chinmay Laiwala, Ar. Jigar Asarawala and Ar. Tarika Asarawala in 2011 in Surat,Gujarat,India. Firm is known as NEOGENESIS+STUDI0261, which is a dynamic and evolving practice with a commitment to theinherent value of design to enhance the quality of life at all levels of exposure. In all of our works, we strive to create an authentic“sense of place”. The nexus of architecture, contemporary culture and current technology is the constant focus of our endeavours.In the brief period of 8 years of existence, we have accomplished over 60 projects of varying scale and nature in the field of MasterPlanning, Residential Developments, Industrial Projects, Institutional Buildings, Recreational Projects, Commercial Developmentsand a whole lot of Interior Projects. NEOGENESIS+STUDI0261은 세 명의 건축가 Ar. Chinmay Laiwala, Ar. Jigar Asarawala, Ar. Tarika Asarawala에 의해 2011년 설립된 건축사사무소로, 인도의 수랏을 베이스로 활동하고 있다. 삶의 질을 향상시키기 위해 디자인의 고유한 가치에 전념하는 그들은 역동적으로 발전하고있다. NEOGENESIS+STUDI0261은 모든 작품에 ‘장소성’을 만들기 위해 건축, 현대 문화 및 기술의 결합을 주목하며 끊임없이 노력한다. 기획,주거 개발, 산업 프로젝트, 기관 및 상업 개발 등 다양한 규모의 프로젝트를 완성하며 그들의 아트워크를 수행하고 있다. Situated in a small village called Talangpore, this iconic and introvert abode is designed keeping in mindthe profession of the dweller. Context of the house resemble a very rural set up, sharing a common wallwith cow shed, an open ground for pasture on other side and opposite side being old traditional houses.Head of the family being Sarpanch (head) of the village gave a very brief requirement how the structureshould stand out from the surrounding as well as privacy of the house should be maintained. 탈랑포어(Talangpore)라는 작은 마을에 자리잡고 있는 SarpanchHouse는 거주자의 직업을 염두에 두고 설계되었다. 마을의 촌장(Sarpanch)인 클라이언트는 건물이 주변에서 눈에 띄어야 하며, 방문객이 방문하더라도 가족의 프라이버시가 유지될 것을 요구했다. 이에 건축사사무소는 정형화된 사각형 건물에서 탈피해 외부로는 직사각형, 정사각형의 큐브들이 불규칙적으로 쌓여있는 듯 독특한 매스의 결과물을 보여주었다. 알루미늄 창을 우드 소재로 덮어 스크린을 생성했고, 이는 시야와 환기에 영향을 주지 않으며 집이 가지는 매스에 부피를 더한다. 현관을 통해 들어와 우리를 맞이하는 것은건물의 외관에 배치한 나선형 계단이다. 계단은 2층 클라이언트의 사무 공간으로 이어지며 외부인이 출입하더라도 가족들의사생활이 침해되지 않는 구조로 설계됐다.직선의 구조물이 가득한 집에서 나선형 계단의 곡선은 시각적인 재미를 더한다. 거실을 통해 입장하면 집의 중심이 되는 중앙안뜰을 마주하게 된다. 중앙 안뜰에 위치한계단은 안뜰을 중심으로 거실에서 봤을 때프라이버시를 보호하며 다이닝 공간에서는 보여지도록 연출했다. The organization of spaces on ground floorrevolves around the central courtyard, creating anindifferent entry on other side of living room forthe office space on level above. The elementaltranquil coil like staircase creates a unique humoras one enters though the main gate. The humorof this staircase continues as viewed from livingroom, in a way that during transition the privacyof the family is unhindered. 총 3개의 층으로 이루어진 Sarpanch house는 촌장의 사무실을 제외한 가족들의 생활 공간을 분명히 구분했다. 독립된6개의 침실과 주방, 다이닝 등 집은 전체적인 톤 앤 매너에 맞춰 현대적인 인테리어로 꾸몄다. Sarpanch House는 다양한 사람들이 방문하는 집에서 가족의 사생활을 보호해야 한다는 미션으로 NEOGENESIS+STUDI0261만의 유머를 담은공간이다. 다양한 볼륨의 큐브로 구성된 매스와 독특한 내부 설계로 기존 건축과는 차별화된 자유로운 형태를 구현했다.NEOGENESIS+STUDI0261은 실험적인 아이디어와 기술로 시골 마을에 새롭고 독특한 전망을 만들어냈다. The divergence of the massing is created through dead cubes and powder coated wood finished aluminum pipes as screen.This adds to the overall massing without compromising on view and ventilation. These masses which are vivid in nature yetare co-existing ideally, articulate the function of house forming a volumetric elevation. Contemporary needs and rural contexthelped to frame the color palette of the house. Earthy tones and exquisite furniture intermingles to create a unique outlook.

DENIZEN BUSHWICK

뉴욕에 기반을 둔 ODA는 2007년 설립 이후, 틀을 깨는 상상력과 이를 반영하는 디자인으로 빠르게 성장하며 이름을 알렸다. ODA는 건축의 우선순위로 가장 먼저 사람을 이야기하며, 시간이 흘러도 삶에 영향을 미칠 수 있는 주거에 관한 관점을 재정립하기 위해 노력하고 있다. 실내와 실외공간의 다채로운 전환, 보호받으며 쉬어갈 수 있는 공간에 대한 욕구 등 좋은 디자인을 통한 전반적인 삶의 개선을 지향하며 다양한 프로젝트를 선보이고 있다. 뉴욕에서만 50개 이상의 프로젝트를 완성했으며, 디트로이트, 샌프란시스코, 로스앤젤레스 등 미국을 넘어 런던, 파리, 로테르담 등으로 활동영역을 넓혀나가고 있다. 5년의 기간 끝에 브루클린 Rheingold 맥주 공장 부지에 1,000,000 평방 피트의 Denizen Bushwick 아파트가 완성됐다. 911개의 유닛을 둔 대형 아파트는 2개의 건물로 구성되어 있으며, 이웃 간 교류가 활발하게 이루어질 수 있는 다수의 개방된 공간과 17,850 평방 피트의 공원 및 산책로를 비롯한 다양한 편의시설을 갖추고 있다. Denizen은 ODA의 가장 큰 프로젝트 중 하나이자 뉴욕에서 가장 큰 주거 프로젝트 중 하나였다. 스튜디오는 이번 프로젝트를 통해 예술과 공공 공간의 조화, 주민들의 참여 등을 통해 지역 사회를 포용하고, 이곳에 거주하는 사람들에게 소속감을 주었다. 아파트에 들어서는 순간, 놀랍고도 새로운 공간을 맞이하게 된다. Denizen에 있는 15개의 대규모 벽화는 7층 복도의 벽과 천장, 공용 정원 근처의 주차장 등 곳곳에 장식되어 있다. 공간 안에 생동감 넘치는 색채와 활력을 가져다 주는 거대한 벽화는 정원에서 다방면으로 감상할 수 있다. 또한, 외부인에게도 개방된 공원에서 5개의 벽화를 바라볼 수 있는데, 이는 지역 사회에 활기를 불어넣기 위한 ODA의 전략적인 선택이었다. ODA의 조경팀은 공원과 실내 정원, 두 개의 옥상 정원을 설계했다. 옥상에서는 맨해튼의 스카이라인과 브루클린의 전경을 360도로 감상할 수 있다. 외부 거주자를 끌어들이기 위해 고안된 루프탑에는 4개의 부엌이 있는 식당, 미니 골프 연습장, 초원으로 둘러싸인 해먹 가든, 반려동물과 함께할 수 있는 산책 코스 등이 마련되어 있다. 정원을 구성하고 있는 식물들은 250여 종의 뉴욕 토착 나무와 1,200종 이상의 다년생 관목이다. 편의시설로는 게임실, 커뮤널 키친, 볼링장, 실내 클라이밍, 요가 스튜디오, 수영장, 영화관 등이 있다. 스튜디오는 편의시설을 유지 및 관리하기 위해 전문 피트니스 강사와 더불어 맥주 파티, 요리 수업, 영화 감상 등 다양한 이벤트를 진행할 수 있는 매니지먼트 팀을 고용했다. ODA의 설립자 Eran Chen은 “우리는 황폐해진 건물을 개조하여 지역 사회를 위한 건물을 만들었을 뿐만 아니라, 어떻게 사람들을 연결하고 도시가 발전할 수 있는지, 이에 관한 방법으로 건축이 하나의 해결책이 될 수 있다는 것을 보여주었다.”고 말했다. 지역 예술가들과 협업하여 완성된 로비, 녹지가 가득한 정원, 다채로운 편의시설 및 레크리에이션 공간들은 전형적인 그리드 구조와 효율성을 개선하여 접근이 편리한 레이아웃을 완성했다. Bushwick 지역의 공동체 의식을 지속적으로 증진하기 위해 설계된 ODA의 Denizen Bushwick은 그 기능만큼이나 멋진 아름다움을 자랑한다. 옥상 농장에서는 100여 종의 다양한 씨앗으로 식량을 재배할 수 있다. 전문가의 지도를 받아 주민들은 직접 씨앗을 뿌리고, 이식하며 소중하게 길러낸 자신만의 식자재를 수확하게 된다. 다양한 프로모션과 이벤트 활동을 통해 도심 속에서 가까이하기 힘든 자연과 농작물을 직접 체험할 수 있는 옥상 농장은 새로운 오아시스 역할을 수행하게 된다.

NAREMBURN TWIN PEAKS

Naremburn Twin Peaks는 시드니 북쪽의 모던한 협소주택을 증축, 개조한 프로젝트다. 블랙 컬러의 M자형 지붕이 인상적인 이 주택은 기존 주택의 불편한 생활환경과 실외 공간을 개선하고, 2층의 확장을 통해 새로운 공간을 만드는 데 주안점을 두었다. 증축된 두 다락에는 각각 건축주 부모님의 침실과 화장실, 그리고 자녀 방이 위치한다. 별도의 볼륨을 이루고 있어 가족 구성원의 프라이버시를 지킬 수 있지만, 실내외에서 주택 전체의 개연성은 유지할 수 있도록 했다. 기존의 주택은 매스가 밀집되어 있어 폐쇄적인 분위기였고, 채광이 좋지 않았다. 이에 북쪽 방향으로 벽을 터서 통유리로 출입구를 조성하고, 야외공간과의 연결성을 강조했다. 정원의 일부를 성토하고 레벨이 낮아진 공간에는 우드 데크를 설치했다. 그리고 2층의 주요 소재로 활용한 블랙 컬러의 우드 프레임을 길게 빼내어 그늘을 조성하는 차양으로 활용했다. 덕분에 실내외가 자연스럽게 연결되는 지상층은 공동 공간으로서 더욱 쾌적하고 유용한 활용이 가능해졌다. Naremburn Twin Peaks is an alterations and additions to a modest cottage in Sydney’s North. The works included reconsidered living and outdoor spaces, as well as a level 01 extension with new bedrooms, bathrooms and void space. Conceptually, the project is an insertion of two augmented lodges atop the existing house – one contains the parents’ bedroom & facilities, whilst the other is the children’s bedrooms. The blackened cedar cladding surrounds each lodge to define their playful forms, and continues between internal and external surfaces to emphasise each lodge’s autonomous nature. The project transforms what was previously an enclosed and lightless home into one of generous natural light and open plan family living. A large void is introduced into the centre of the house with a north-facing clerestory window that captures an intense light. This light is immediately softened by blackened cedar walls, framing a pleasant gathering space below. The ground floor is a continuous open plan space, connecting activities between different areas of the house without being disruptive. The overhanging lodges frame a decked terrace to the rear, demarcating outdoor space for a plethora of family gatherings and leisure activities.

ORUM RESIDENCE

1988년 설립된 SPF:architects는 로스앤젤레스에 본사를 둔 건축사사무소다. 높은 수준의 설계와 전문 지식 및 기술이 필요한 고객들의 프로젝트를 전문으로 하는 스튜디오는 Zoltan E. Pali, Judit M. Fekete-Pali가 이끌고 있으며, 다양한 수상 경력을 보유하고 있다. 도식, 설계 개발, 건설 문서, 입찰, 협상 및 계약 관리에 이르기까지 프로젝트 개발의 모든 단계를 수행하고 있으며, 대규모의 복잡한 프로젝트를 다수 리딩한 경험을 바탕으로 프로젝트에 필요한 지식과 운영 시스템을 제공한다. 실용주의적이며 탐구되지 않은 것을 추구하고, 관습에 도전하는 것을 지향하는 스튜디오는 건축가와 엔지니어의 언어로 이야기하며, 비판과 커뮤니케이션에 강한 조직 문화를 자랑한다. 로스앤젤레스 벨 에어(Bel Air) 지역 언덕 꼭대기에 프로펠러 모양의 평방 18,800피트의 집이 완성됐다. 주변 이웃보다 상대적으로 높은 위치에 자리한 사이트의 특성을 고려하여, 주택의 전망을 극대화하면서도 주위 환경에 어우러질 수 있는 주거지를 만드는 것이 스튜디오의 목표였다. 프로펠러를 닮은 3층 단독주택은 Getty Center부터 Long Beach, Century City, Downtown까지 로스앤젤레스 전면의 경치를 감상할 수 있도록 유리로 둘러싸여 있다. 역동적인 유리와 강철 계단은 이번 프로젝트의 핵심적인 장치로, 거대한 공간 안에서 순환적인 기능을 제공하는 매우 중요한 해답이었다. “매우 큰 규모에도 불구하고 따뜻하면서도 가정적인 느낌을 줄 수 있는 공간으로 완성됐다.”고 SPF:a의 디자이너는 말했다. Orum은 지상 높이 솟아올라 있는 2층을 비롯해 언덕 아래로 한 층이 숨어있다. 각 3개의 날개와 3개의 층으로 나뉘어 있으며 1층은 출입구와 공용 공간, 2층은 개인 공간으로 구획했다. 남서쪽과 남동쪽에는 마스터 룸과 미니 스위트룸이 갖춰져 있는데, 슬림한 라인 덕분에 도시와 바다의 전망을 270도로 감상할 수 있다. 이와 대조적으로 북쪽에는 두 개의 작은 침실이 자리 잡고 있으며, 이곳에서는 사이트에 인접한 산허리와 뒷마당을 바라볼 수 있다. 스튜디오는 장애물이 거의 없는 높은 도시 위에 자리한 사이트의 특성을 살리기 위해 노력했고, 덕분에 가족들은 유리 패널을 통해 매일 변화하는 자연과 계절에 따른 빛의 변화를 느낄 수 있게 되었다. 지하 1층에는 홈시어터, 헬스클럽, 사우나 그리고 와인 1,000병을 보관할 수 있는 와인룸이 갖춰져 있다. 또한, 가족과 직원들을 위한 별도의 게스트하우스도 존재하는데, 큐브로 칭해지는 이 공간 안에는 2개의 침실과 욕실, 부엌, 전용 출입구와 차고가 마련되어 있다.